مقام رضوان چگونه حاصل می‌شود؟/ مقام امامت در دست بشر عادی نیست

هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد.

ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود: یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتی‌منش هم می‌شود. ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّت‌اند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند.

ادامه مطلب...

 

آن چه كه قطعيت دارد و جای بحث نيست اين است كه مسئله ولايتعهدی اولا از طرف حضرت رضا شروع نشده، يعنی اين چنين نيست كه برای اين كار اقدامی از اين طرف شده باشد، از طرف مأمون شروع شده، و تازه شروع هم‏ كه شده به اين شكل نبوده كه مأمون پيشنهاد كند و حضرت رضا قبول نمايد، بلكه به اين شكل بوده كه بدون اين كه اين موضوع را فاش كنند، عده‏ ای را از خراسان- از خراسان قديم، از مرو، از ماوراء النهر، از اين سرزمينهايی كه امروز جزء روسيه به شمار می‏رود و مأمون در آنجا بوده- می‏ فرستند به مدينه وعده ‏ای از بنی هاشم و در رأس‏ آن ها حضرت رضا را به مرو احضار می ‏كنند، و صحبت اراده و اختيار در ميان‏ نبوده است، و حتی خط سيری را هم كه حضرت را عبور می‏ دهند قبلا مشخص‏ می‏ كنند كه از شهرستان ها و از راه هايی عبور دهند كه شيعه در آن كمتر وجود دارند يا وجود ندارند. مخصوصا قيد كرده بودند كه حضرت رضا را از شهرهای‏ شيعه نشين عبور ندهند.

ادامه مطلب...

 

حرم مطهر آن حضرت آشیانه اهل بیت است

 

در باب بیان شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) نکته­ای قابل تامل است. در بین امام زادگان چند زیارت نامه داریم که از جانب امامان معصوم بیان شده. زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه (س) به سفارش امام رضا (ع) و در توصیه­ای که به یارانش شده نگاشته شده است.

 

در زیارت نامه حضرت معصومه (س) آمده است: سلام بر تو اى دختر رسول خدا، سلام بر تو اى دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر تو اى دختر امیر مؤمنان، سلام بر تو اى دختر امام حسن و امام حسین، سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا، سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا، سلام بر تو اى عمه ولىّ خدا، سلام بر تو اى دختر موسى بن جعفر، رحمت و بركات خدا بر تو باد.

 

حجت الاسلام ابوالفضل صابری اراکی درباره درجه و مرتبه حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: درجه و مرتبه فاطمه معصومه (س) به جهت موقعیتی که ایشان دارند بسیار بالا است زیرا ایشان دختر امام  کاظم (ع)، برادر امام رضا (ع) و عمه امام جواد (ع) است و نکته­ای که باید بر آن تاکید کنم این است که در زیارت نامه حضرت معصومه (س) آمده است: یا فاطمه معصومه مرا در بهشت بشناس و محشور کن در زمره خودت و در جای دیگر می­گوید: ای فاطمه معصومه (س) مرا شفاعت کن زیرا در نزد خداوند متعال عظمتی دارید که قابل تصور نیست. این عبارت­ها بدان جهت ارزشمند است که امام رضا (ع) در شان خواهر بزرگوارشان بیان فرموده­ اند.

ادامه مطلب...

 

عنوان «جامعه مهدوي» داراي معاني عالي و پيام‌هاي سازنده و نشانه توجه به نواقص جوامع ديگر است كه هر كدام در بوته آزمايش، بشر را قانع نكرده و جوابگوي مطالبات او در برقراري يك جامعه و نظام سالم و صالح نبوده است.
در حال حاضر، نظام و جامعه‌اي كه در دنيا بيشتر عنوان دموكراسي و مردم‌سالاري را به خود مي‌بندد و نمونة جوامع به اصطلاح، مدني مي‌باشد، رژيم آمريكاست كه در دنيا علناً اول پرچم‌دار استعلا و استكبار و استضعاف جوامع ديگر است و در عين حال، خودش در استضعاف صهيونيسم و بدترين مكتب‌هاي نژادپرست قرار دارد؛ تا حدي كه سرانش به جاي آن كه مستقل باشند، تسليم نيّات پليد صهيونيست‌ها هستند؛ همان گروه اندكي كه خود را ما فوق ديگران و درجه اول، و شش ميليارد انسان دنيا را بشر درجه دوم مي‌دانند؛ اما تناقض‌هاي اين نظام، چه در داخل و چه در خارج آن بسيار است.

ادامه مطلب...

 

مقایسه زمان امام حسین علیه السلام و زمان امام صادق علیه السلام
فاصله این دو عصر نزدیک یک قرن است. شهادت امام حسین در سال 61 هجری است و وفات امام صادق در سال 148، یعنی وفاتهای این دو امام (ع) 87 سال با یکدیگر تفاوت دارد. بنا بر این باید گفت عصرهای این دو امام در همین حدود87 سال با هم دیگر فرق دارد. در این مدت اوضاع دنیای اسلامی فوق العاده دگرگون شد. در زمان امام حسین یک مساله بیشتر برای دنیای اسلام وجود نداشت که همان مساله حکومت و خلافت بود، همه عوامل را همان حکومت و دستگاه خلافت تشکیل می داد، خلافت به معنی همه چیز بود و همه چیز به معنی خلافت، یعنی آن جامعه بسیط اسلامی که به وجود آمده بود به همان حالت بساطت خودش باقی بود، بحث در این بود که آن کسی که زعیم امر است چه کسی باشد؟ و به همین جهت دستگاه خلافت نیز بر جمیع شؤون حکومت نفوذ کامل داشت .

ادامه مطلب...

 
اوقات شرعی

حاج شیخ احمد صابری اراکی

ورود کاربران
جهت ورود نام کاربری و رمز ورود خود را وارد نمائید



با ثبت نام رایگان در سایت، از امکانات ویژه سایت و آخرین مطالب و خبرهای مذهبی در ایمیل خود بهرمند شوید